I fortvilelsens navn!
Jeg trenger hjelp av en IT-Guru!
Saken er som følger:
Jeg har fått installert SHDSL Hjemmekontor med en Cisco 870 SHDSL Router.
Denne er som kjent ikke trådløs, og jeg har derfor også en D-link DI-514 trådløs router som jeg ønsker å koble på dette Ciscohelvete jeg har på veggen.
Siden jeg har dynamisk IP, resetter jeg selvfølgelig min kjære d-link sak, setter på dynamisk-IP og håper alt skal gå greit, men dengang ei.
Når jeg setter kabelen rett i maskinen, er den på nett på 2 sekunder, men den boksen vil altså ikke.
Jeg har også forsøkt å sette statisk IP, ved å finne ut hvilken ip-adresse modemet har, gå inn wlan settingene til
d-link boksen. Valgt lan og static IP adresse. Valgt en ip-adresse fra
samme subnett som ikke er i bruk, 192.168.0.xx, satt subnet mask
255.255.255.0, gateway adress: modemets adresse, primary dns: modemets
adresse.
Det som da skjer er at jeg ikke får kontakt med d-link routeren i det hele tatt, hverken gjennom kabel eller w-lan. Jeg klarer å koble meg til Wlan-nettverket, men får beskjed om begrenset tilgang. – Ihvertfall om jeg deaktiverer DHCP.
NOEN SOM HAR PEILING?

45 kommentarer In " Trenger hjelp til trådløst nett….!!!! NÅ! "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
september 27th 2007 at 2:38 pm
opp og opp og opp!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 2:48 pm
ingen guruer her?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 2:53 pm
Først – D-Link sux. Så, sjekk om du har nyeste firmware. Så kan du høre med Cisco om de har sperret noen porter hos deg. Slet lenge med trådløst sjøl og hos meg var det firmware som var problemet. Jeg måtte degradere til en eldre versjon av alle ting – urk
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 2:54 pm
Og ja jeg bruker en D-Link trådløs ruter.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 2:57 pm
har flashet routeren, og jeg har helt andre erfaringer fra D-link enn deg, jeg har aldri hatt problemer før nå.
Den fungerte helt fint mens jeg hadde GET-kabelmodem, men nå som jeg har fått den Ciscorouteren kommer jeg ikke inn.
Det skal ikke være noen sperrer over hodet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 3:02 pm
Jeg kommer til å hore denne opp til jeg får noen til å hjelpe meg!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 3:02 pm
neiii, dette ble for komplisert for meg!
Lykke til, da!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 3:10 pm
hehe…
takker….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 3:18 pm
trenger foooortsattt hjeeeeeelp
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 4:15 pm
Med routeren fulgte en cd. Sett cd i maskinen og følg instruksene. Plugg kabel fra modem til router. Plugg kabel fra router til PC. På nett nå? Hvis ja, koble fra kabelen som går mellom PC og router. Søk nå etter trådløst nett fra PC. Finner PC’n nettet ditt som du har navngitt? Hvis ja koble til og skriv inn passordet du laget. Pling plong.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 4:21 pm
Ringt Cisco da Loony? Det enkleste er ofte best.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 5:42 pm
A: Det er ikke et modem, men en cisco router med innebygget modem.
B: Jeg kan “litt” om trådløst, så dette har jeg forsøkt flere ganger.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 5:43 pm
Det er ikke Ciscorouteren jeg har problemer med, det er D-link routeren, jeg får ikke den til å komme på nett mot Ciscoen.
Om jeg drar kabel fra cisco og rett i maskinen er det ingen problem, det er å få den d-linken opp på trådløst jeg sliter med.
Har forsøkt det meste nå føler jeg, men det er helt sikkert bare en liten ting jeg har oversett…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 6:13 pm
D-link er noe dritt og vanskelig å koble opp. Har du forsøkt å gå inn på 10.0.0.138 for å eventuelt sett den opp manuelt?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 27th 2007 at 6:17 pm
Ruter på ruter = RÆV. GÅr ikke. Sett opp dlinken som aksesspunkt, med DHCP av, og cisco`n med dhcp server på. Kort fortalt.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 9:23 am
Har prøvd det, men da kommer jeg hverken på nett eller inn på routeren manuelt…
ciscoen står med DHCP på, og i det jeg deaktiverer DHCP i D-linken, så skjer overnevnte…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:16 am
har satt den opp via 192.168.0.1 om det er det du tenker på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:30 am
Problemet ligger ofte i at modemet ikke er kompitabelt med router i sånne tilfeller, men du hadde router med integrert modem?
Jeg vil anbefale deg å google opp hjelp til å sette den opp. Jeg fant en sånn side til Redneck da han satte opp sitt og det var veldig trinn for trinn å sette opp D.link
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:38 am
Har forsøkt google, men finner ikke noe vettugt svar…
Eneste jeg har fått bekreftet er at det SKAL kunne gå!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 10:39 am
hæ??
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:35 am
Er det jeg også lurer på..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:42 am
Husk at Routeren blir tildelt IP fra modemet og skal vel egentlig være som en slags fordelings-slave under den liksom….
Det vil vel i praksis si at du lar modemet være standard og Routeren skal være DHCP.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:47 am
Ja, og siden Ciscoboksen har både modem og router, så er den satt opp slik, problemet oppstår som verst når jeg slår av DHCP i D-linken, for å bruke den som W-lan adapter kun.
Da får jeg ikke tilgang til den i det hele tatt…
jeg har forsøkt med dynamisk tildeling, statisk tideling, med og uten DHCP på begge deler..
Hva ER det jeg overser?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:48 am
Konfigurerer du Modemets router ? eller bare D-link-routeren innenfor modemet ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 11:56 am
Sånn omtrent forklart på vanlig norsk for oss “ikkeNerder” så er mitt satt opp slik: Modemet er satt opp på standard måte med ppoe eller hvadetnåheter og har innebugd router(kabler) som fungerer. Den trådløse routeren er så konfigurert med DHCP og lagt inn brukernavn og passord for internettabbonnementets linje og har i tillegg til trådløst også fire kabelporter.
Nå fungerer altså de resterende tre kabelporter(routeren opptar en port hvor routerens wan går inn i modemets 1.port) i modemets router som normalt og det gjør også routerens kabelporter pluss routerens trådløse nett-access fungerer.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:11 pm
Siden jeg ikke har brukernavn eller passord, men går på sambandsnummer, så kan jeg ikke sette opp noe på PPPOE. i Ciscorouteren. Den må stå på dynamisk tildeling mot jobben.
Denne er korrekt konfigurert når jeg fikk den, så problemet ligger nok i D-liniken.
Ciscorouteren står påslått med DHCP.
D-link routeren mener jeg da burde fungere om jeg slår av DHCP i den, setter ledig subnetIP som D-linkens IP, og standard Gateway og DNS er Ciscoens IP. Subnetmask: 255.255.255.0
Men jeg mener strengt tatt det burde holde med dynamisk IP oppsett og slå av DHCP.
Ingen av tingene fungerer
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:25 pm
Næ….
Jeg må innrømme min nerdemanko på det området….
Men såvidt jeg forstår så er det irrellevant hva modemet står på da den routeren du har innenfor blir å oppfatte som en vanlig maskin/pc og kun er en conection for de trådløse liksom….. altså skal ikke modemet konfigureres på noen spesiell måte på grunn av at du har et trådløst router innenfor……
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:29 pm
Riktig… slik oppfatter jeg det også…
Alt av brukernavn og passord som var der før jeg borte, og når jeg stiller den inn på akkurat samme innstillingene som en maskin som plugges rett i ciscoboksen, så skjer det IKKE.no!!
AAARGH!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:31 pm
Er du sikker på at den D-Linken du har er kompatibel med SHDSL? Vet det er noe mikk makk der.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:33 pm
Tror du må “sette den igang” med kabel til pc’n å så når den er i funksjon så funker det trådløst.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:35 pm
Sandri !
Jeg tror neppe Routeren har problemer med Synkron linje istedenfor Asynkron linje… Hele forskjellen er jo bare at han har lik hastighet ut som inn mens vi har ulik hastighet…..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:37 pm
Prøvd denne?
http://www.dinside.no...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:58 pm
hehe – Det vet jeg, men jeg kommer ikke inn på routeren når jeg slår av DHCP. “Begrenset tilgang” også med kabel…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 12:58 pm
Det har ikke noe å si… LAN er LAN uansett…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:17 pm
Sett på, men har prøvd alt der fra før….
JÆVLIG merkelig dette!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:27 pm
Har du forsøkt å resette trådløsrouteren helt og starte den opp med default settings og “hurtiginnstallasjon” ? (sånn standarder som vi ikke-nerder bruker hehehe
)))))
Jo… det har du nok forsøkt ørten ganger allerede….. *sukk*….
Låne ei slegge av meg (’o') ?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:28 pm
#20 Cata
Det kan hende er helt rett. Jeg bare ser at det selges rutere spesielt for SHDSL – også hos d-link. Dermed tenkte jeg på egen hånd igjen hehe.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:33 pm
Loony kan si meg i mot, men D-Link er pokker så sær på mange måter. Jeg skal aldri kjøpe det igjen – selv om min funker nå
Fikk samme problem som Loony da jeg gikk fra NGT linje til GET. Måtte som sagt degradere firmwaren til en eldre versjon. Go figure
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:43 pm
Det stemmer, men Ciscorouteren som står der er SHDSL…
D-linken skal jeg bruke kun som W-lan adapter ut i LAN`et og dermed spiller det ingen trille… LAN er LAN…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:43 pm
Slegge? – Ikke noe bedre?
Kom gjerne med en Hummer, så kjører jeg over skiten!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 1:52 pm
I dunno Loon, bare bumper deg med mange dumme spørsmål.
Trodde VGB fløt over av nerds?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
september 28th 2007 at 3:15 pm
Trodde jeg også… men åpenbart ikke….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2007 at 11:34 am
Fortsatt ikke oppe på trådløst…!!!!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2007 at 11:42 am
Kjenner du er nerd med en annen type trådløs ruter da Loony? Kunne vært interessant om du lånte enn og prøvde da?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
oktober 4th 2007 at 12:04 pm
Problemet ligger ikke i PC’en din, og oppsettet til det trådløse nettet da? Ofte har man et ikke-windows oppsett for trådløse nett, som vanlgigvis funker helt perfekt, men i enkelte tilfeller er det lurt å slå av dette oppsettet og velge “windows konfigurasjon” av det trådløse nettet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende